Alcatraz

Hör att ni har snö där hemma och blir väl ännu mindre sugen på att åka hem. Om en vecka flyger vi till Sverige, gråtandes. Jag blev helt kär i San Francisco, hur hela staden är uppbyggd är det absolut coolaste jag sett. Skulle kunna vara där i veckor. Enda minuset är blåsten, annars skulle jag flytta dit! Vi avslutade med Alcatraz idag, och det var inte alls läskigt. Tvärtom var det en jättevacker ö med massa olika blommor och fåglar. Och vet ni! Fågeln som stör Kalle Anka på julafton existerar! Den fanns på ön, och lät nästan likadant. Trodde det bara var på skämt haha, roligaste fågeln jag sett i mitt liv. 

Det bodde inte bara fångar på ön utan också vakterna med deras familjer. Barnen såg nästan aldrig fångarna och hade ett paradis-liv där på ön. Ett tag fick indianerna använda ön som sin egen mark eftersom miljön påminde om hur dom levde förut. Men det blev det ändring på efter några månader. Trots den korta tiden gav det folket ny energi att kämpa för sina rättigheter. 

Vi gick inte någon guidad tur eller så, vi kände oss lite stressade. Men vi såg bland annat matsalen, fritidsgården och alla celler. Plus en intressant utställning om nuvarande fångars berättelser från olika fängelser runt om i landet. 

Vi tog färjan tillbaka igen och drog vidare mot Big Sur, där vi är nu. Detta var första gången vi inte bokade i förväg, så vi fick leta runt i bäckmörkret tills vi hittade ett rum för alla tre. Ett jättemysigt ställe med tre sängar och en kamin! Första gången vi har en varsin säng. Lova och jag har delat hela resan, och Elli vårt barn har sovit i egen. 

Imorgon ska vi försöka oss på highway 1 igen, kollade vädret och det säger... BLIXTAR :) men vi kommer åka den i alla fall och hoppas på det bästa, vägen är ju lång. Det var liksom därför vi åkte till San Francisco från första början så... Never back down. 

Hej banan och nutella-crepes












Kalle Anka-fågeln!


Alltså hur flummigt flyger inte den här? Och dom lät som människor... Skumma

Hahah och här är ett foto som vi INTE köpte. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0