Hemma

Lite deppigt var det att avsluta resan sådär men det kändes viktigt att åka dit någon gång i sitt liv.

Att tågluffa var sjukt mysigt och skulle lätt göra det igen, kanske inte en månad pga hur fantastiskt sliten man blir, men lite kortare absolut! Jag upptäckte att tåg verkligen är det bästa och skönaste fordonet att resa i. Du slipper köra och ha ansvar, det går svinfort, du är inte fastspänd utan kan gå vart du vill, du kan äta och sova, du åker genom nya miljöer... Och nej detta var inte första gången jag åkte tåg, tro en pendlare, jag har bara återupptäckt det!

Bästa landen: Frankrike och Italien (kan ha med solen att göra). Till Krakow ska jag åka och bara äta och dricka non stop, SJUKT BILLIGT.

Nu ska jag uppskatta och njuta lite av Sverige, vi är trots allt bäst på alla fronter... Förutom vädret. Bered en väg för höstmörkret.

Auschwitz

Bilderna talar för sig själva.

Prag

Prag (eller Praaaha) var en mysig stad med många små gator. Vi höll oss mest till torget med astronomiska uret och lite gator runt omkring. Vi fick se många fina hus och fick dricka många Staropramen, dom sålde knappt något annat. Passade ju oss bra eftersom det är det enda vi dricker hemma.

Det blev en snabb liten visit här. Imorgon blir det Polen och Auschwitz.

Undrar om dom trivs där, hästisarna. Söta var dom i alla fall!
Passionen är stark
Full rulle på torget
Kalles bro
Det finns godis, och så finns det godis...
Elli försvann till godisland, njutarn!

Zell am See

Alla har vi fått höra fantastiska ord om Zell am See och hur vackert det är här. Vi kom hit med ganska höga förväntningar, ovetandes om att denna by bara lever på sommaren och vintern. Resterande tid är den 100% DÖD. Vi kom alltså hit precis när sommarsäsongen avslutats. Men hur ska man veta allt om alla städer som ska besökas under en tågluff? Visst är det fint här, men det hade varit betydligt finare om vi inte haft det regnigt och mulet och en temperatur runt 6 grader.

MEN DET BLIR VAD MAN GÖR DET TILL. Vi bokade fyra dagar i denna by och dom har vi fyllt ut med allt som finns att göra här plus lite till. Först besökte vi alla barer/restauranger som fortfarande hade öppet d.v.s. två stycken. Sedan hoppade vi på tåget till Saltzburg och pluggade lite Mozart. Idag flydde vi åter stackars Zell am See och åkte upp till Kapruns glaciär med linbana, i gympaskor. Jag drack varm choklad och DET SNÖADE och jag kände mig som ett barn på utflykt. Kvällen avslutades med en vattenshow på Zellersjön, fint det.

En sämre erfarenhet av Österrike är att servicen har varit hemsk, dålig och kass. Jag vet inte om det beror på vår otur (den slår till med full kraft lite då och då under dagarna) eller om dom helt enkelt inte bryr sig. Idag blev vi till exempel kallade för dumma blondiner av en busschaufför. Vi ville veta vilken hållplats som låg närmast glaciären, det var tydligen en för krånglig fråga för lilla mannen fastän hans jobb är att åka dit varje dag. Han skrek och slog allt hårdare på sin apparat tills mynten flög, inte lätt att vara kvinnohatare ibland. Andra som ofta hatat oss är äldre kvinnliga servitriser. Svider det fortfarande i ögonen att unga tjejer gör saker på egen hand utan män eller föräldrar? Är dom avundsjuka, eller hatar dom också sitt jobb? Vi är inte ens långt hemifrån men tiden verkar gå baklänges här borta, engelskan finns fortfarande inte på kartan och ciggen får du tända vart du vill. Inne, ute, i taxin eller restaurangen, vem bryr sig.

Säkert ett bra ställe med rätt säsong och rätt människor. Men det enda jag gillar just nu är naturen!

Gardasjön

Gardasjön var snäppet bättre när det gäller camping. Det gick bussar dit, personal fanns tillgänglig, mer saker att göra och nära till centrumet Torbole. Trots att det är oktober var det fullt med folk, och ALLA var tyskar. Vi vet fortfarande inte varför, antagligen för att det ligger nära. Att sova i tält där var inte ett dugg kallt utan bara gooosigt!

Första dagen cyklade vi längs med sjön och badade i den, förvånansvärt varmt i vattnet! Vi som inte sett en strand på ett tag låg och solade en bra stund, men det var behövligt. Nästa dag tog vi igen latheten genom att hyra mountainbikes... Trodde att det skulle vara en platt stig i skogen ungefär, men nja. Vägen var en stenig brant uppförsbacke precis bredvid sjön, och då menar jag inte grus utan stenbumlingar. Vi cyklade, halvt gick uppför berget och hade nog vänt om tidigare om det inte hade ryktats om en bar längre fram. Kändes ganska bra att sitta där efteråt med fin utsikt och en öl i handen. Väl hemma belönades vi med en ljummen jacuzzi och regnig natt, men tältet klarade sig ändå!

Nu ska vi ta oss till Zell am See, och efter en väderkoll har vi avbokat campingplatsen och bokat ett hotell i stället. I regret nothing.

Neapel

Neapel är galet, om du inte aktar dig blir du överkörd och om du öppet visar värdesaker blir du rånad. Närå inte riktigt men staden är verkligen orolig och inte särskilt fin. Det som är bra är att det är nära till coola platser som Vesuvius och dit vi var igår: Pompeji. Idag skulle vi åkt med en färja till ön Ischia, men det regnade och vi kom inte upp ur sängen, grattis till oss. Bortspolade pengar eftersom vi redan bokat båten, men sånt händer. Pompeji var svincoolt och omöjligt att ta in eftersom vi gick på exakt samma gator som dom gjorde fram till år 79 e.Kr... ÅR 79! Mycket var bevarat pga askan, till och med väggmålningar och mosaikgolv.

Vi har inte gjort mycket mer förutom att käka pizza, klagar inte. Nästa stopp: Gardasjön. Wiii campiiing!

Vesuvius till vänster
Man kan fortfarande se hjulspåren efter vagnarna!
Sjuuukaste var detta: bilder kvar från en bordell som visade val av olika ställningar
Mysigt det ser ut, spyr... Vi blev lagom förbannade där inne
När dom begravda kropparna förmultnade lämnade dom ett tomrum efter sig. Genom att fylla det med gips kunde man se hur människorna såg ut när dom dog...